دسته‌بندی نشده

تاثیر طب سنتی در درمان چاقی

31-1

تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی توانایی کاهش و حتی برطرف کردن انواع درد را داشته و می‌تواند تواناییهای قسمتهای مختلف بدن افراد را بالا ببرد. دردهای مفصلی بخصوص در ناحیه دست و شانه و گردن ، درد مهره‌های کمری ،آلرژی ، آرتروز ، میگرن ، بی‌خوابیها و برخی اختلالات روحی – روانی بخوبی با طب سوزنی پاسخ می‌گیرند.

درمان چاقی با طب سوزنی

طب سوزنی، وارد کردن سوزن‌هایی بسیار نازک در نقاط خاصی از بدن است. منشأ آن منسوب به کشور چین است و قدمتش به هزاران سال می‌رسد. اما این طب در دهه‌های اخیر، محبوبیت قابل‌توجهی در ایالات‌متحده و اروپا پیداکرده است. بر طبق نظریه سنتی چینی، طب سوزنی روشی است که توسط آن، جریان انرژی یا نیروی زندگی که به qi یا Chi معروف است، در بدن به توازن می‌رسد. طب سوزنی کانال‌ها و مجراهای عبور انرژی را تنظیم می‌کند که منجر به تعادل انرژی در بدن می‌شود. در مقابل، پزشکان غربی، طب سوزنی را روشی مفید و مؤثر برای تحریک اعصاب و بافت‌های همبند می‌دانند. پزشکان غربی معتقدند که این تحریکات، باعث افزایش مسکن‌های طبیعی بدن و بهتر شدن جریان خون می‌شود.

درمان-چاقی
چگونه طب سوزنی باعث کاهش وزن میشود ؟

طب سوزنی باعث کاهش اشتها میشود

طب سوزنی باعث کاهش اشتها می شود و بدین طریق از پرخوری جلوگیری می کند به خصوص در افرادی که پرخوری عصبی دارند یعنی در کسانی که عصبانی می شوند اشتهایشان زیاد می شود بسیار موثر است. در طب سوزنی با سوزن زدن بر روی نقاطی از گوش و بدن می توان در عرض یک هفته اشتهای فرد پر خور را بسیار کم نمود و در عرض یک هفته مقدار خوردن فرد به نصف کاهش می یابد ، یعنی اگر مقدار خوردن فرد در قبل از شروع درمان را صد در نظر بگیریم بعد از یک هفته درمان به حدود 50 می رسد و مسلما زمانیکه ورود غذا به بدن به این شدت کم شود فرد لاغر می گردد.

مدیریت استرس

محرک پرخوری و در نتیجه اضافه وزن بسیاری از مردم چیزی جز استرس، اضطراب و ناامیدی نیست. متخصص طب سوزنی سوزن‌ها را به روشی در بدن فرو می‌کند که موجب ترشح اندورفین در بدن و در نتیجه کاهش استرس می‌شود. به این ترتیب استرس و اضطراب کاهش می‌یابد و محرک پرخوری از بین می‌رود.

هورمون‌های گرسنگی

هورمون گرلین احساس گرسنگی و هورمون لپتین احساس سیری را القاء می‌کند. طب سوزنی با توجه به این موضوع سطوح هورمون‌ها را دستکاری می‌کند تا اشتها سرکوب شود و فرد احساس سیری کند.

غده هیپوفیز

ترشحات غده هیپوفیز سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد و غده تیروئید را تحریک می‌کند. طب سوزنی انرژی مضاعفی را به هیپوتالاموس تزریق می‌کند و غده هیپوفیز را به فعالیت وامی‌دارد. به این ترتیب تیروئید تنبل فعال می‌شود و سرعت متابولیسم بالاتر می‌رود. بدن در نتیجه این افزایش فعالیت چربی‌های ذخیره شده را مصرف می‌کند و با سوزانده شدن چربی‌های اضافی هدف دلخواه یعنی لاغری به دست می‌آید.

کاهش سایز یا کاهش وزن با طب سوزنی؟ یا هر دو؟

طب سوزنی می تواند با افزایش التهاب در بدن سبب افزایش سوخت چربی، کاهش وزن و سایز بشود. کاهش وزن بدست آمده، تاثیر بسیار خوبی روی دردهای اندام تحتانی، کمر و برخی از بیماریهای هورمونی (PCO) دارد…

از نگاه مردمی: کاهش سایز شاید فقط دلیل زیبایی داشته باشد ولی اینطور نیست. مطالعات نشان داده است که افزایش سایز شکمی، اثر مستقیمی روی افزایش درصد بروز بیماریهای قلبی عروقی، دیابت نوع دو و سندروم متابولیک و بیماریهای مختلف دیگری دارد. (کاهش سایز، بجز اثر مثبتی که روی روان بیمار دارد؛ میتواند از بسیاری از بیماریها جلوگیری کند.)

عوارض و مزایای طب سوزنی

مزایا

در حال حاضر طب سوزنی بعنوان یک رشته طب مکمل بسیار ارزشمند در سراسر جهان و حتی در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است. دلیل این معروفیت و استقبال مردمی از طب سوزنی اثرات بسیار سودمند درمانی این رشته می باشد.

اگر فهرست وار بخواهیم اثرات خوب طب سوزنی را مطرح کنیم شامل:

۱. اثرات اثبات شده درمانی در بسیار از بیماری ها به استناد سازمان جهانی بهداشت

۲. اثرات درمانی موفقیت آمیز در درمان یکسری از بیماری هایی که در طب روتین موفقیت چندانی حاصل نشده است.

۳. عوارض بسیار ناچیز و در اکثر موارد درمان بدون هیچ عارضه جانبی

۴. درمان موثر و موفق بدون مصرف هیچ گونه دارو

۵. استفاده از مکانیسم های طبیعی بدن برای درمان بدین معنی که هوشیاری لازم را در بدن بیمار ایجاد کرده تا خود را درمان کند.

۶. اثرات بسیار سودمند درمانی در بیماری های سخت همچون سکته مغزی و فلج بعد آن

۷. هزینه بسیار مناسب نسبت به هزینه های بسیار سنگین درمانی در بیماری های مزمن

۸. عدم نیاز به مصرف داروهای گران قیمت و وابستگی کشور به شرکت های دارویی خارجی

۹. دسترس سهل و سریع به پزشک درمانگر و شروع درمان سریع

۱۰. کمک به تسریع روند درمانی بیماری هایی که نیاز به مصرف دارو دارند

۱۱. امکان قطع داروهای مصرفی بعضی بیماران تحت نظر پزشک معالج

۱۲. اثرات درمانی طولانی مدت در بسیاری از بیماری ها

۱۳. درمان کم هزینه و در دسترس و بدون مصرف دارو برای بیماری هایی که نیاز به درمان طولانی مدت دارند.

عوارض

در بسیاری از موارد عوارض بسیار جزیی است. همچون عارضه درد معده با مصرف قرص بروفن. توجه داریم این عارضه در اکثر مواقع در صورت مصرف کوتاه مدت، گذرا ولی اثرات سودمند آن بیشتر است. هر چند در مواقع نادر می تواند باعث خونریزی معده هم بشود. به هر صورت باید در مصرف دارو و استفاده از یک روش درمانی معایب و محاسن و نیاز ضروری آن را مد نظر قرار داد و سپس تصمیم به استفاده از آن گرفت .

طب سوزنی از روش های درمانی می باشد که یقینا با عوارض خاص خود همراه است. البته طب سوزنی یک روش بسیار کارآمد در درمان بیماران می باشد که خوشبختانه در بین روش های درمانی کمترین عارضه جانبی را دارد. به نحوی که می توان گفت اگر یک متخصص طب سوزنی با سواد، کسی را درمان کند تقریبا هیچ عارضه ای متوجه بیمار نخواهد شد.

البته این به معنی نبود عارضه در این روش درمانی نیست. عوارضی همچون عفونت، افزایش درد در شروع درمان، ایجاد کبودی در محل سوزن کاری و حتی سقط جنین می تواند از عوارض انجام طب سوزنی باشد. که خوشبختانه در سال های اخیر با توصیه سازمان جهانی بهداشت به استفاده از سوزن های یکبار مصرف و انجام طب سوزنی توسط پزشک تقریبا شاهد چنین عوارضی نیستیم.

هزینه های درمان با طب سوزنی

خوشبختانه با توجه به کارآمدی بسیار عالی طب سوزنی در درمان، آن هم تقریبا بدون هیچگونه عارضه خاصی؛ که در تمامی روش های درمانی پزشکی بی سابقه است؛ و هزینه درمانی هر جلسه حدود 70,000 تومان (برابر تعرفه سال 1395) نه تنها از نظر علمی بسیار تایید شده است بلکه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

smallstepdoublechin

هزینه طب سوزنی به متخصص معالج بستگی دارد. جلسات ابتدایی درمان گسترده‌تر و گران‌تر است. بیمار پس از رسیدن به وزن دلخواه باید سالی سه یا چهار بار به متخصص مراجعه کند تا نتیجه به دست آمده حفظ شود. ماساژ، تحریک الکتریکی، بادکش، موکسی باسشن و روش‌های دیگر ممکن است جزء دوره درمانی طب سوزنی باشد. درباره تحت پوشش بیمه قرار داشتن این درمان با شرکت بیمه درمانی خود مشورت کنید.

منابع

وبسایت پزشک ما ، وبسایت دکتر اول، وبسایت دکتراسعدی، سایت تبیان، وبسایت دکترسلام، وبسایت صدراز، وبسایت کلینیک صدف

دیدگاه
نام*